Skip to main content

Podstawowe różnice systemów ERP i CRM

Wielu przedsiębiorców używa do usprawniania swoich biznesów specjalnych systemów. Na rynku mamy dwa główne oprogramowana służące do zarządzania i optymalizowania kosztów w firmie. Systemy ERP oraz systemy CRM pomagają w zarządzaniu, jednak każdy z nich działa na innym obszarze prowadzenia przedsiębiorstwa. Mogą się one wzajemnie uzupełniać i przenikać. W tym artykule przedstawimy ci podstawowe różnice między tymi systemami.

Czym są systemy ERP?

Systemy ERP to oprogramowanie, które ułatwia sprawne zarządzanie zasobami całego przedsiębiorstwa. Systemy te obejmują wszystkie działy w firmie, na każdym z etapów. System ERP to tak naprawdę ogromna baza danych przedsiębiorstwa, do której mogą mieć dostęp pracownicy, po to, by efektywniej pracować w firmie. Dzięki temu przedsiębiorstwo może działać znacznie sprawniej, a kontrolowanie i zarządzanie staje się banalnie łatwe. Systemy ERP przyśpieszają także obsługę klientów, co wpływa pozytywnie na wizerunek firmy.

Zarządzanie za pomocą ERP i CRM

Systemy ERP i CRM umożliwiają usprawnienie procesów biznesowych w firmie, poprzez rozpowszechnianie informacji w całym przedsiębiorstwie. Różnicą między tymi systemami jest to, że ERP skupia się na procesach w całej organizacji, a CRM skupia się tylko na relacjach z klientami. Celem wdrożenia systemu ERP jest zintegrowanie wszystkich procesów, jakie zachodzą w danym przedsiębiorstwie. Wszystkie informacje są zbierane do jednej bazy danych, do której dostęp może mieć każdy pracownik. Dzięki temu informacje mogą zostać sprawnie przeanalizowane, co w efekcie pomoże osiągnąć przedsiębiorstwu lepsze wyniki biznesowe.

Systemy CRM również pomagają w organizowaniu i usprawnianiu procesów w przedsiębiorstwie, jednak ich zasięg jest znacznie mniejszy. System CRM pomaga w usprawnieniu i przyśpieszaniu procesów, które dotyczą bezpośrednio wyłącznie procesów sprzedaży obsługi klienta i marketingu. Dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie polepszyć jakość obsługi klienta, może pozyskać sprawnie nowych klientów, a co za tym idzie polepszyć swoją sprzedaż oraz może poprawić organizacje komunikacji z klientami.

Szczegółowe omówienie różnić omawianych systemów, znajduje się pod adresem https://odl.com.pl/czym-sie-rozni-system-erp-od-crm/, gdzie przedstawiono najważniejsze informacje z tego zakresu i pokrótce omówiono historię systemów ERP i CRM. 

Czy wdrożyć ERP, czy CRM?

Przedsiębiorstwa, które są mniejsze, powinni na początku zainwestować w system CRM. Dzięki wdrożeniu tego systemu małe firmy mogą przyspieszyć swój rozwój dzięki sprawniejszemu pozyskiwaniu nowych klientów. Natomiast firmy specjalizujące się w obrocie towarowym będą miały więcej korzyści ze wdrożenia systemu ERP. Pomoże im to na lepszą kontrolę nad magazynami, dostawcami i sprzedażą. Nie muszą działać na wielką skalę, by to rozwiązanie wprowadzało wiele ułatwień to tego typu biznesu.

Tak naprawdę w końcu w każdym rozwijającym się przedsiębiorstwie nadejdzie czas, w którym posiadanie obydwu tych systemów będzie konieczne. Dzięki temu, że te systemu nawzajem się uzupełniają, można osiągnąć naprawdę świetne efekty. Warto zadając o to by jednak, by te systemy zostały tak zintegrowane, aby nie wykonywały tych samych funkcji dwukrotnie. Producenci takich systemów pozwalają na ich późniejszą rozbudowę, jeżeli klient będzie miał taką potrzebę. Dlatego na początku można nabyć systemy w najprostszych wersjach, a z czasem można je rozbudować o nowe moduły.

Wpisz komentarz
lub dodaj komentarz jako gość
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Dodaj pierwszy komentarz.